top of page
LOGO_ELOANIMACJA_ELA_STECHNIJ.png

LIPCOWE '45

Typ projektu:

Oprawa graficzna koncertu

Data:

2023

Klient:

Projekt:

Koncert z okazji 78 rocznicy Obławy Augustowskiej.
"Lipcowe 45" to koncert upamiętniający ofiary Obławy Augustowskiej. Projekt oprawy graficznej obejmował przygotowanie spójnego systemu wizualnego na potrzeby koncertu i materiałów promocyjnych. 

Instytut Pileckiego

Rola w projekcie:

Concept Art, kolor korekcja – oświetlenie

Założenia i cel

Celem projektu było stworzenie wizualizacji wyświetlanej jako tło podczas koncertu na ekranach led. 

W ramach współpracy z Instytutem Pileckiego w Augustowie zrealizowaliśmy projekt upamiętniający Rodziny Ofiar Obławy Augustowskiej. To jedno z naszych najbardziej intensywnych i poruszających działań.

W ciągu miesiąca:

  • przygotowaliśmy ponad 80 krótkich wizualizacji towarzyszących występom artystów (Tulia, Ewelina Flinta, Marika, Reni Jusis, Jagoda Kret),

  • stworzyliśmy 3 dynamiczne tła do zapowiedzi koncertowych,

  • opracowaliśmy 10-minutową sekwencję na przerwy techniczne,

  • zaprojektowaliśmy finałową scenę – kolaż zdjęć oddający hołd ofiarom. 

Pipeline produkcji

W tego typu projektach wiele elementów powstaje równolegle – muzyka, teksty i próbne nagrania są tworzone jednocześnie z materiałami graficznymi, a prace trwają niemal do ostatnich godzin przed wydarzeniem. Dzięki wcześniejszemu doprecyzowaniu założeń, jeszcze przed formalnym podpisaniem umowy, możliwe było odpowiednie przygotowanie się do realizacji i uniknięcie opóźnień czy nieprzewidzianych trudności. Utrzymaliśmy stały kontakt z autorką tekstów i reżyserką wydarzenia, Aleksandrą Górecką, która nadzorowała wszystkie etapy produkcji. Oprócz tekstów i muzyki autorstwa Roberta Cichego, przekazywała również szczegółowe informacje dotyczące treści utworów oraz osób, których one dotyczyły. 

Jej regularna obecność w biurze umożliwiła bieżące konsultacje, wpływając także na scenografię i kostiumy, tak by wszystkie elementy tworzyły spójną całość. Instytut Pileckiego zapewniał wsparcie merytoryczne, dostarczając niezbędne materiały i informacje dotyczące ofiar Obławy Augustowskiej. Jednocześnie, na każdym etapie produkcji Instytut miał pełny dostęp do powstających treści, co gwarantowało zgodność z założeniami projektu. Udział w próbie oświetlenia pozwolił na dopilnowanie kwestii wizualnych i zapewnił, że końcowy efekt nie wymagał dalszych korekt.

Wymagania techniczne

Animacje miały uzupełniać przekaz utworów prezentowanych podczas koncertu. Kluczowe było zachowanie równowagi

– materiały wizualne nie mogły przytłaczać scenografii ani oświetlenia, a jednocześnie nie powinny znikać w tle. 

Priorytetem było osiągnięcie spójności wizualnej z oprawą przygotowaną przez Artura Wytrykusa. Scena została wyposażona w trzy ściany LED traktowane jako jeden ekran.

Z tego względu wszystkie animacje przygotowano w ultra-panoramicznej rozdzielczości 2074×604 piksele.

Przywrócenie pamięci o ofiarach

Na potrzeby projektu przekazano ponad 1,5 GB dokumentów i skanów ręcznie pisanych listów – osobistych pamiątek należących do ofiar Obławy Augustowskiej. 

Jednym z głównych celów Instytutu Pileckiego jest przełamanie anonimowości ofiar, dlatego wybrane fragmenty tych materiałów zostały wkomponowane w animacje. Dzięki temu podkreślono, że teksty wykonywanych podczas koncertu utworów odnoszą się do konkretnych osób i rodzin.

Rekonstrukcje Historyczne

Dzięki dostępowi do zbiorów Instytutu Pileckiego w Augustowie możliwe było wierne odwzorowanie przedmiotów należących do ofiar Obławy Augustowskiej. Najbardziej poruszającym elementem prac okazało się jednak zaangażowanie rodzin ofiar. 

Podczas wizyty w Augustowie bliscy chętnie dzielili się historiami o swoich przodkach. Wnuk Jana Żylińskiego, po zapoznaniu się z projektem, udostępnił kieszonkowy zegarek swojego dziadka, co pozwoliło na jego dokładne udokumentowanie i wierną rekonstrukcję.

Dynamika utworów
a rozwiązania graficzne

Dopasowanie stylu animacji do treści i tempa poszczególnych utworów stanowiło jedno z kluczowych wyzwań. Czasami zastosowano subtelne środki wyrazu – jak cofnięcie wskazówki zegara w finałowym utworze 

– a innym razem sięgnięto po bardziej dosłowne rozwiązania, np. odwrócenie sceny do góry nogami w animacji do piosenki „Przy biurku”. Różnorodność repertuaru i wykonawców dała szerokie możliwości eksperymentowania z formą i konwencją.

Kolorowe odliczanie

Zilustrowany przez nas dom, to obraz wewnętrznego świata rodzin ofiar. Jest umeblowany po staremu, nie jest remontowany, jest dokładnie taki jak w momencie straty.
Dzieci są wolne, ale jednocześnie uwięzione. Sprawy nie są rozwiązane, więc odliczają. Skreślają kolorową woskową kredką każdy dzień, od kiedy straciły mamę, tatę... 

Konik na biegunach 
dla dorosłych

Konik zaprojektowany w przerysowanej skali, symbolizuje 
osierocone dzieci, które nadal tęsknią do utraconego Ojca/Mamy... Pozostali na zawsze w miejscu tej straty. 
Musieli szybko dojrzeć, ale w środku nadal wracają do świata, w którym czuli się bezpiecznie.

Zatrzymany czas

Pomieszczenia zastygły.
NIc się nie zmienia w nadziei,
że wszystko wróci do starej normy.

| 𝗖𝗥𝗘𝗗𝗜𝗧𝗦 || VISUAL |

Reżyser koncertu: Aleksandra Górecka

Producent wykonawczy: Konrad Dylski | BEVEL Studio

art director: Elżbieta Stechnij

Motion Design 2D: Elżbieta Stechnij

Motion 3D and Technical Artist : Szymon Wojcieszonek

Environment Artist : Marcin Osiński

3D Generalist - Mateusz Pilarski

Marika - Przy biurku (LIPCOWE '45)

Typ projektu:

Klip video

Data:

2024

Klient:

Instytut Pileckiego

Rola w projekcie:

Projekt:

„Przy biurku” to utwór promujący płytę „LIPCOWE ‘45”, przygotowywaną przez Instytut Pileckiego we współpracy
z Agora Digital Music. Piosenka porusza temat dziedziczonej z pokolenia na pokolenie traumy Obławy Augustowskiej – zbrodni, która przez dekady pozostawała w cieniu milczenia i zapomnienia. Premierze utworu towarzyszy akcja poszukiwawcza pod nazwą „O nich nie można było mówić. LIPCOWI’45”, której celem jest dotarcie do rodzin Ofiar oraz świadków wydarzeń z lipca 1945 roku. 

Concept Art, kolor korekcja, montaż

connect with me

  • TikTok
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Behance

Napisz do mnie :)

Dziękujemy za zgłoszenie!

bottom of page