LIPCOWE '45
Typ projektu:
Oprawa graficzna koncertu
Data:
2023
Klient:
Projekt:
Koncert z okazji 78 rocznicy Obławy Augustowskiej.
"Lipcowe 45" to koncert upamiętniający ofiary Obławy Augustowskiej. Projekt oprawy graficznej obejmował przygotowanie spójnego systemu wizualnego na potrzeby koncertu i materiałów promocyjnych.
Instytut Pileckiego
Rola w projekcie:
Concept Art, kolor korekcja – oświetlenie

Założenia i cel
Celem projektu było stworzenie wizualizacji wyświetlanej jako tło podczas koncertu na ekranach led.
W ramach współpracy z Instytutem Pileckiego w Augustowie zrealizowaliśmy projekt upamiętniający Rodziny Ofiar Obławy Augustowskiej. To jedno z naszych najbardziej intensywnych i poruszających działań.
W ciągu miesiąca:
-
przygotowaliśmy ponad 80 krótkich wizualizacji towarzyszących występom artystów (Tulia, Ewelina Flinta, Marika, Reni Jusis, Jagoda Kret),
-
stworzyliśmy 3 dynamiczne tła do zapowiedzi koncertowych,
-
opracowaliśmy 10-minutową sekwencję na przerwy techniczne,
-
zaprojektowaliśmy finałową scenę – kolaż zdjęć oddający hołd ofiarom.

Pipeline produkcji
W tego typu projektach wiele elementów powstaje równolegle – muzyka, teksty i próbne nagrania są tworzone jednocześnie z materiałami graficznymi, a prace trwają niemal do ostatnich godzin przed wydarzeniem. Dzięki wcześniejszemu doprecyzowaniu założeń, jeszcze przed formalnym podpisaniem umowy, możliwe było odpowiednie przygotowanie się do realizacji i uniknięcie opóźnień czy nieprzewidzianych trudności. Utrzymaliśmy stały kontakt z autorką tekstów i reżyserką wydarzenia, Aleksandrą Górecką, która nadzorowała wszystkie etapy produkcji. Oprócz tekstów i muzyki autorstwa Roberta Cichego, przekazywała również szczegółowe informacje dotyczące treści utworów oraz osób, których one dotyczyły.
Jej regularna obecność w biurze umożliwiła bieżące konsultacje, wpływając także na scenografię i kostiumy, tak by wszystkie elementy tworzyły spójną całość. Instytut Pileckiego zapewniał wsparcie merytoryczne, dostarczając niezbędne materiały i informacje dotyczące ofiar Obławy Augustowskiej. Jednocześnie, na każdym etapie produkcji Instytut miał pełny dostęp do powstających treści, co gwarantowało zgodność z założeniami projektu. Udział w próbie oświetlenia pozwolił na dopilnowanie kwestii wizualnych i zapewnił, że końcowy efekt nie wymagał dalszych korekt.

Wymagania techniczne
Animacje miały uzupełniać przekaz utworów prezentowanych podczas koncertu. Kluczowe było zachowanie równowagi
– materiały wizualne nie mogły przytłaczać scenografii ani oświetlenia, a jednocześnie nie powinny znikać w tle.
Priorytetem było osiągnięcie spójności wizualnej z oprawą przygotowaną przez Artura Wytrykusa. Scena została wyposażona w trzy ściany LED traktowane jako jeden ekran.
Z tego względu wszystkie animacje przygotowano w ultra-panoramicznej rozdzielczości 2074×604 piksele.

Przywrócenie pamięci o ofiarach
Na potrzeby projektu przekazano ponad 1,5 GB dokumentów i skanów ręcznie pisanych listów – osobistych pamiątek należących do ofiar Obławy Augustowskiej.
Jednym z głównych celów Instytutu Pileckiego jest przełamanie anonimowości ofiar, dlatego wybrane fragmenty tych materiałów zostały wkomponowane w animacje. Dzięki temu podkreślono, że teksty wykonywanych podczas koncertu utworów odnoszą się do konkretnych osób i rodzin.

Rekonstrukcje Historyczne
Dzięki dostępowi do zbiorów Instytutu Pileckiego w Augustowie możliwe było wierne odwzorowanie przedmiotów należących do ofiar Obławy Augustowskiej. Najbardziej poruszającym elementem prac okazało się jednak zaangażowanie rodzin ofiar.
Podczas wizyty w Augustowie bliscy chętnie dzielili się historiami o swoich przodkach. Wnuk Jana Żylińskiego, po zapoznaniu się z projektem, udostępnił kieszonkowy zegarek swojego dziadka, co pozwoliło na jego dokładne udokumentowanie i wierną rekonstrukcję.

Dynamika utworów
a rozwiązania graficzne
Dopasowanie stylu animacji do treści i tempa poszczególnych utworów stanowiło jedno z kluczowych wyzwań. Czasami zastosowano subtelne środki wyrazu – jak cofnięcie wskazówki zegara w finałowym utworze
– a innym razem sięgnięto po bardziej dosłowne rozwiązania, np. odwrócenie sceny do góry nogami w animacji do piosenki „Przy biurku”. Różnorodność repertuaru i wykonawców dała szerokie możliwości eksperymentowania z formą i konwencją.


Kolorowe odliczanie
Zilustrowany przez nas dom, to obraz wewnętrznego świata rodzin ofiar. Jest umeblowany po staremu, nie jest remontowany, jest dokładnie taki jak w momencie straty.
Dzieci są wolne, ale jednocześnie uwięzione. Sprawy nie są rozwiązane, więc odliczają. Skreślają kolorową woskową kredką każdy dzień, od kiedy straciły mamę, tatę...


Konik na biegunach
dla dorosłych
Konik zaprojektowany w przerysowanej skali, symbolizuje
osierocone dzieci, które nadal tęsknią do utraconego Ojca/Mamy... Pozostali na zawsze w miejscu tej straty.
Musieli szybko dojrzeć, ale w środku nadal wracają do świata, w którym czuli się bezpiecznie.


Zatrzymany czas
Pomieszczenia zastygły.
NIc się nie zmienia w nadziei,
że wszystko wróci do starej normy.

| 𝗖𝗥𝗘𝗗𝗜𝗧𝗦 || VISUAL |
Reżyser koncertu: Aleksandra Górecka
Producent wykonawczy: Konrad Dylski | BEVEL Studio
art director: Elżbieta Stechnij
Motion Design 2D: Elżbieta Stechnij
Motion 3D and Technical Artist : Szymon Wojcieszonek
Environment Artist : Marcin Osiński
3D Generalist - Mateusz Pilarski
Artur Wytrykus - scenografia i światło
Rafał Ołów i ekipa z INEX - dźwięk
Kamil Gajewski - realizacja multimedialna wizuali
Piotr Harry Sadowski i ekipa z Light-Tech - scena i diody
Aleksandra Czerobska i cały zespół Instytut Pileckiego w Augustowie - produkcja
Paweł Pavlo Wąż - stage manager
Robert Cichy Ewelina Flinta, RENI JUSIS, Tulia, Marika i Jagoda Kret
Mariusz Dettlaff, Gabriela Felińczak, Kamila Wegner-Stanik, Marta Szymaniak
Zespół Roberta, czyli Tomek Kasiukiewicz, Hubert Gasiul, Paweł Zalewski, Jacek Szafraniec i Rafał Gańko.
Łukasz Żurkowski i cały zespół Żurkowski
Marika - Przy biurku (LIPCOWE '45)
Typ projektu:
Klip video
Data:
2024
Klient:
Instytut Pileckiego
Rola w projekcie:
Projekt:
„Przy biurku” to utwór promujący płytę „LIPCOWE ‘45”, przygotowywaną przez Instytut Pileckiego we współpracy
z Agora Digital Music. Piosenka porusza temat dziedziczonej z pokolenia na pokolenie traumy Obławy Augustowskiej – zbrodni, która przez dekady pozostawała w cieniu milczenia i zapomnienia. Premierze utworu towarzyszy akcja poszukiwawcza pod nazwą „O nich nie można było mówić. LIPCOWI’45”, której celem jest dotarcie do rodzin Ofiar oraz świadków wydarzeń z lipca 1945 roku.
Concept Art, kolor korekcja, montaż
scenariusz i reżyseria: Aleksandra Górecka, Elżbieta Stechnij
art director: Elżbieta Stechnij
zdjęcia: Bartek Woszczyński | B'cause Film Productions
make-up: Catnel | Anna Piechocka
environmental artist: Marcin Osiński, Szymon Wojcieszek
producent wykonawczy: Konrad Dylski | BEVEL Studio
